Società Unione Operai Italiani. Die Architektur von Virginio Colombo in der Blütephase von Buenos Aires

  • Bianca Schäfer (Autor/in)
    Institut für Europäische Kunstgeschichte, Universität Heidelberg, Deutschland
    2000-2007 Magister studies on European Art History and Romance Philology at the Heidelberg University and the Valencia University, Spain, with a treatise about regional architecture in the 19th century in the north east of Mexico. 2013 Ph.D in Art History at the National Autonomous University of Mexico, Mexico-City, with a treatise about the sculpture workshop of the Cora family in Puebla, Mexico, in the 18th century (La Escuela de Cora en Pueblo. La transición de la imaginería a la escultura neoclásica, supervising tutors: Dra. María del Consuelo Maquívar, Dra. Montserrat Galí, Prof. Dr. Matthias Untermann). Her research areas are colonial art in Iberoamerica, especially sculpture and altarpieces of the 18th century in New Spain, as well as female monasteries in the New World. She has given numerous lectures and published articles, especially about sculpture and altarpieces of the 18th century in Puebla, recently “Apuntes documentales sobre escultura, retablos y sus artífices a finales del siglo XVIII en Puebla” (In: Ensayos de escultura virreinal en Puebla de los Ángeles. Fundación Amparo, IIE-UNAM, con la colaboración del ISCyH. Puebla 2012. 207-331). As a member of the research seminar Puebla, an Episcopal City she published the article “El ritual de la palabra hablada. Esbozos de la sonoridad en las fiestas josefinas de la Angelópolis virreinal” (In: Rituales sonoros en una ciudad episcopal. Puebla siglos XVII-XIX, CONACYT, CIESAS, ICSyH-BUAP. Puebla 2013). As a participant of the UNAM's research seminar Viceregal Sculpture she published and co-published several texts in the book El tejido polícromo. La escultura novohispana y su vestimenta (IIE, UNAM. Mexiko 2013). Furthermore she contributed to the conceptual design of expositions for different museums in Puebla, Mexico.

Identifier (Artikel)

Abstract

Am Beispiel der Società Unione Operai Italiani, einem Gesellschaftshaus italienischstämmiger Handwerker im Zentrum von Buenos Aires in der Phase des Liberalismo, werden die Spannungen einer Identitätssuche zwischen europäischen Traditionen und lokalen Innovationen anhand der zwei Bauphasen und der Funktionsbereiche Schule, Saal und Mietswohnungen sowie die Fassade untersucht. Dabei stehen die Rolle des mailändischen Architekten Virginio Colombo und der Transfer der italienischen Vorbilder im Vordergrund, um aktuelle Fragen im Umgang mit der argentinischen Kunstgeschichte als Resultat der bisherigen Analyse aufzuwerfen.

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Veröffentlicht
2014-10-21
Sprache
de
Schlagworte
Buenos Aires, Argentinien, Liberalismo, Società Unione Operai Italiani, Virginio Colombo