Bending Bone China: Juana Valdes’ Politics of the Skin

  • Josune Urbistondo (Autor/in)
    Institut für Europäische Kunstgeschichte, Universität Heidelberg, Deutschland

    2000-2007 Magisterstudium der Europäischen Kunstgeschichte und Romanistik in Heidelberg und Valencia (Spanien), Magisterarbeit zur regionalen Architektur im Nordosten Mexikos im 19. Jahrhundert. 2013 Promotion in Kunstgeschichte an der Universidad Nacional Autónoma de México, Mexiko-Stadt, mit einer Arbeit über die Werkstatt der Bildhauer Cora in Puebla, Mexiko, im 18. Jahrhundert (La Escuela de Cora en Puebla. La transición de la imaginería a la escultura neoclásica, Betreuer: Dra. María del Consuelo Maquívar, Dra. Montserrat Galí, Prof. Dr. Matthias Untermann). Ihre Forschungsschwerpunkte sind die Kolonialkunst Iberoamerikas mit Schwerpunkt Skulptur und Retabel Neuspaniens im 18. Jahrhundert sowie Frauenklöster in der Neuen Welt. Sie hat zahlreiche Vorträge gehalten und Artikel veröffentlicht, v.a. zu Skulptur und Retabeln im 18. Jahrhundert in Puebla, zuletzt “Apuntes documentales  sobre escultura, retablos y sus artífices a finales del siglo XVIII en Puebla” (In: Ensayos de escultura virreinal en Puebla de los Ángeles. Fundación Amparo, IIE-UNAM, con la colaboración del ISCyH. Puebla 2012. 207-331). Ihre Beteiligung am Forschungsseminar Bischofsstadt in Puebla führte zum Text “El ritual de la palabra hablada. Esbozos de la sonoridad en las fiestas josefinas de la Angelópolis virreinal” (In: Rituales sonoros en una ciudad episcopal. Puebla siglos XVII-XIX, CONACYT, CIESAS, ICSyH-BUAP. Puebla 2013). Als Mitglied des Forschungsseminars Kolonialskuptur der UNAM hat sie sich mit mehreren Texten am Buch El tejido polícromo. La escultura novohispana y su vestimenta (IIE, UNAM. Mexiko 2013) beteiligt. Außerdem hat sie an Ausstellungskonzeptionen für verschiedene Museen in Puebla mitgearbeitet.

    Institut für Europäische Kunstgeschichte, Universität Heidelberg franziska.neff@zegk.uni-heidelberg.de

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Abstract

Juana Valdes is an Afro Cuban-American artist whose contributions to visual arts offer a severe critique on contemporary politics of race, gender, and mobility. While she is most notably known for her ceramic sailboats shown in galleries all over the world, her most recent works on bone china examine her place within Caribbean diasporic and American racial politics. In this article I will examine how these installation works continue not only a conversation on race, gender, and politics, but also concern themselves with aging and cultural memory. One piece in particular, La botaron como un trapo viejo, presents rag like ceramic pieces in various skin tones and textures. Another example, the as of yet untitled piece also on bone china that reads a variation of the phrase, It’s about hanging by a nail by the thread by the skin of your teeth, echoes the multiplicity of interpretation in Trinidadian artist, Christopher Cozier’s Tropical Night series while the black and white lettering simultaneously points to a haunted space within the American imaginary very similar to Kara Walker’s race-based historical fantasies. This article will serve as an occasion to present Juana Valdes’ most recent works as shedding light on the re-production of gender and racial ideologies which speak to a pan-Caribbean, transcultural moment all the while countering the newly minted “post-racial” American myth.

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Veröffentlicht
2015-07-21
Rubrik
Dossier
Sprache
en
Schlagworte
Cuba; culture; Valdes; Bone china; race