0080 Der hochgotische Chor von Maria am Gestade in Wien – Bauintention und Nutzung

  • Stefanie Linsboth (Author)
    Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen (IKM), Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien

    Geb. 1986 in Vöcklabruck (Oberösterreich); 2005-2011 Diplomstudium der Religionswissenschaft in Wien; 2011 Diplomarbeit zu Todespersonifikationen und Geschlechterbildern in der Grafik des 20. Jahrhunderts (Betreuerin: Univ.-Prof. Dr. Birgit Heller); 2005-2012 Diplomstudium der Kunstgeschichte in Wien und Münster; 2012 Diplomarbeit zum Chor von Maria am Gestade in Wien (Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Michael Viktor Schwarz); seit November 2008 Mitarbeiterin der Abteilung Kunstgeschichte des Instituts für kunst- und musikhistorische Forschungen (IKM) der Österreichischen Akademie der Wissenschaften (ÖAW); 2010-2012 STEOP-Assistant am Institut für Kunstgeschichte der Universität Wien; seit Dezember 2012 Mitarbeiterin im Österreichischen Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst in Wien.

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Abstract

In the middle of the 14th century, the chapel Maria am Gestade at the edge of the medieval city of Vienna was extended by a three-bay chancel with a double narthex and portal. Construction of the tower on a heptogonal groundplan was started at the same time. Besides stylistic and organizational connections with St. Stephan's Cathedral, the innovation of the choir can be seen in the reduction of the mural volume in favor of an enormous increase of the window size. The present paper combines the analysis of written sources with stylistic comparisons including the examination of the stonemarks. A final conclusion is made on the founder's intentions as well as on medieval use of the chancel.

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Language
de
Keywords
Architektur, Hochgotik, Wien