0097 Georg Schmidt und die Frage der künstlerischen Werte

  • Roger Fayet (Author)
    Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA)

    Studium der Philosophie, Kunstgeschichte und deutschen Literatur an der Universität Zürich, Promotion zur Ästhetik des Reinen und Unreinen (2003). 1992–1999 Lehrbeauftragter für Kunstgeschichte an der Kantonsschule Zürich. 1994–1999 Assistenzkurator am Johann Jacobs Museum in Zürich, 1999–2003 Leiter des Museums Bellerive. 2003–2010 Direktor des Museums zu Allerheiligen in Schaffhausen. Seit 2010 Direktor des Schweizerischen Instituts für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA).
    Beirat des Forschungsprogramms for muse – Forschung an Museen des österreichischen Bundesministeriums für Wissenschaft und Forschung sowie des Executive Master in Art Market Studies der Universität Zürich. 2005–2009 Vorstandsmitglied des Verbandes der Museen der Schweiz (VMS), seit 2009 Präsident des Schweizerischen Nationalkomitees des Internationalen Museumsrates (ICOM). Seit 2012 Vizepräsident der International Association of Research Institutes in the History of Art (RIHA).

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Abstract

As a theorist and curator, the Swiss art historian Georg Schmidt (1896-1965), director of the Kunstmuseum Basel from 1939 to 1961, developed a decidedly normative approach to art history, based on a philosophy which measures history in terms of social and artistic progress. This normative axiom also governs Schmidt's theory of realism, a concept he associates with "concern for reality" and progressive, democratic views, but not with formal considerations. His notion of kitsch, directly derived from this theory, broadly corresponds to what Schmidt calls "idealistic naturalism", a varnished depiction of reality which applies the formal devices of naturalism. Unlike contemporaries such as Konrad Farner and Georg Lukács, Schmidt combines a sociological with a psychological perspective, a method reflected in the monograph of 1942 on Ferdinand Hodler.

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Language
de
Keywords
Georg Schmidt, Johann Jakob Bachofen, Konrad Farner, Ferdinand Hodler, Kunstmuseum Basel, Switzerland, Aesthetics, Realism, Kitsch