Mobile Makerspaces für kleinere Gemeindebibliotheken: Ein Projektbericht

Karsten Schuldt, Rudolf Mumenthaler

Abstract


Zusammenfassung

In einem Projekt der HTW Chur wurde untersucht, ob sich das relativ breite Konzept Makerspace auch für kleinere Bibliotheken in der Schweiz umsetzen lässt. Dabei wurde an die schon vorhandenen, reichhaltigen Erfahrungen mit Makerspaces in Bibliotheken angeschlossen, gleichzeitig an die Möglichkeiten und Potentiale kleinerer Bibliotheken angepasst. In vier Bibliotheken wurde das Konzept “Mobiler Makerspace” umgesetzt; das Projektteam beobachtete diese Veranstaltungen. Der Artikel stellt die Motivation (1) und Idee des Projektes (2) dar, beschreibt anschliessend die im Projekt entstandenen “Mobilen Makerspace Boxen” (3) und die Veranstaltungen, die mit diesen durchgeführt wurden (4). Die Diskussion der Projektergebnisse (5) thematisiert unter anderem die Bedeutung engagierten Personals und der Notwendigkeit, die “Makerspaces” den lokalen Gegebenheiten anzupassen, um erfolgreich zu sein. Gleichzeitig werden kritische Punkte angesprochen und zum Abschluss (6) die weiterhin offene Frage gestellt, was eigentlich das Ziel von Makerspaces in Bibliotheken sein soll.

Abstract

A project by the university of applied sciences HTW Chur (Switzerland) investigated if the broad concept of Makerspace could be remodeled for smaller libraries in Switzerland. The project based on the substantial literature on experience with makerspaces in libraries, but it considered the possibilities and potentials of smaller libraries as well. Four libraries hosted events with the “mobile makerspaces” of the project; the project team observed those. This article outlines the motivation (1) and ideas behind the project (2), describes the “mobile makerspace boxes” which were constructed in the project (3) and the events, which the libraries hosted (4). The discussion of the results (5) emphasises, among other topics, the significance of engaged staff and the need to adjust a “makerspace” to the local situation. The discussion includes critical points as well. The text ends (6) with the still open question, what the objectives for makerspaces in libraries can and should be.


Volltext:

PDF HTML EPUB

Literaturhinweise


Alverson, Brigid. «Library Maker Space in a Mall: ‹Hatch,› a hands-on outpost of the Watertown (MA) Library, welcomes DIYers». School Library Journal, Nr. 11 (2015): 14–15.

Andersson, Helen. «Makerspace». Scandinavian Library Quarterly 47, Nr. 4 (2014): 20–22.

Bagley, Caitlin. Makerspaces: Top Trailblazing Projects: A LITA Guide. Chicago: American Library Association, 2014.

Bilandzic, Mark. «Connected learning in the library as a product of hacking, making, social diversity and messiness». Interactive Learning Environments 24, Nr. 1 (2016): 158–77.

Bilandzic, Mark, und Marcus Foth. «Libraries as coworking spaces: Understanding user motivations and perceived barriers to social learning». Library Hi Tech 31, Nr. 2 (2013): 254–73.

Bilandzic, Mark, und Daniel Johnson. «Hybrid placemaking in the library: desinging digital technology to enhance users’ on-site experience». The Australian Library Journal 62, Nr. 4 (2013): 258–71.

Boer, Jeroen de. «The business case of FryskLab, Europe’s first mobile library FabLab». Library Hi Tech 33, Nr. 4 (2015): 505–18.

Bowler, Leanne, und Ryan Champagner. «Mindful makers: Question prompts to help huide young peoples’ critical technical practices in maker spaces in libraries, museums, and community-based youth organizations». Library & Information Science Research 38, Nr. 2 (2016): 117–24. doi:doi:10.1016/j.lisr.2016.04.006.

Burke, John J. Makerspaces: A Practical Guide for Librarians. Practical Guides for Librarians 8. Lanham ; Boulder ; New York ; Toronto ; Plymouth, UK: Rowman & Littlefield, 2014.

Canino-Fluit, Ana. «School Library Makerspaces: Making It up as I Go». Teacher Librarian 41, Nr. 5 (2014): 21–27.

Craddock, IdaMae Loiuse. «Makers on the move: a mobile makerspace at a comprehensive public high school». Library Hi Tech 33, Nr. 4 (2015): 497–504.

Crawford Barniskis, Shannon. «Access and Express: Professional Perspectives on Public Library Makerspaces and Intellectual Freedom». Public Library Quarterly 35, Nr. 2 (2016): 103–25.

Diebel, Stefanie, Alexandra Engel, Ina Hemann-Stiez, Gerhard Litges, Swantje Penke, und Leonie Wagner (Hrsg.). Soziale Arbeit in ländlichen Räumen. Wiesbaden: VS Springer, 2012.

Egbert, Megan. Creating Makers: How to Start a Learning Revolution at Your Library. Santa Barbara; Denver: Libraries Unlimited, 2016.

Fleming, Laura. Worlds of Making: Best Practices for Establishing a Makerspace for Your School. Corwin Connected Educators Series. Thousand Oaks: Corwin, 2015.

Fontichiaro, Kristin. «Help! My Principal Says I Need to Start a makerspace in My Elementary Library!» Teacher Librarian 44, Nr. 1 (2016a): 49–51.

———. «Sustaining a Makerspace». Teacher Librarian 43, Nr. 3 (2016b): 39–41.

Fredrick, Kathy. «Making It Matters». School Library Monthly 31, Nr. 7 (2015): 22–24.

Geißler, Jens A., und Tim Schumann. «Makerspace, Mundraub-Tour und Foodsharing». Bibliotheksdienst 51, Nr. 2 (2017): 181–96.

Gierdowski, Dana, und Daniel Reis. «The MobileMaker: an experiment with a Mobile Makerspace». Library Hi Tech 33, Nr. 4 (2015): 480–96.

Hamilton, Matthew, und Dara Hanke Schmidt. Make It Here: Inciting Creativity and Innovation in Your Library. Santa Barbara; Denver; Oxford: Libraries Unlimited, 2015.

Hanselmann, Marcel. «Makerspaces in öffentlichen Bibliotheken: Eine Untersuchung der didaktischen Ziele und eine Evaluation der Technologie littleBits». (Churer Schriften zur Informationswissenschaft, 88). Chur: HTW Chur, 2017.

Jensen, Karen. «Small Tech Big Impact: Designing the best maker space for my customers and budget». School Library Journal, 2016, 22–25.

Jochumsen, Henrik, Hvenegaard Rasmussen, Casper, & Skot‐Hansen, Dorte. The four spaces – a new model for the public library. New Library World, 113 Nr. 11/12 (2012): 586–597. http://doi.org/10.1108/03074801211282948

Koh, Kyungwon. «Are They Really Learning? A Case Study of a School Library Makerspace», 2015. https://infocreatingbehavior.files.wordpress.com/2014/07/researchsummary_irving2014a.pdf.

Koh, Kyungwon, und June Abbas. «Competencies for Information Professionals in Learning Labs and Makerspaces». Journal of Education for Library and Information Science 56, Nr. 2 (2015): 114–29.

Lankes, R. David (2017): Erwarten Sie mehr. Verlangen Sie bessere Bibliotheken für eine komplexer gewordene Welt. Hrsg. und mit einem Vorwort von Hans-Christoph Hobohm. Aus dem Amerikanischen von Erdmute Lapp und Willi Bredemeier. Übers. von „Expect more“ 2. Aufl. Berlin: Simon Verlag für Bibliothekswissen (Reihe Bibliotheksforschung), 2016.

Meinhardt, Haike. «Das Zeitalter des kreativen Endnutzers: Die LernLab-, Creatorspace- und Makerspace-Bewegung und die Bibliotheken». BuB 66, Nr. 6 (2014): 479–85.

Moorefield-Lang, Heather. «Change in the Making: Makerspaces and the Ever-Changing Landscape of Libraries». TechTrends 59, Nr. 3 (2015a): 107–12.

Moorefield-Lang, Heather. «When makerspaces go mobile: case studies of transportable maker locations». Library Hi Tech 33, Nr. 4 (2015b): 462–71.

Mumenthaler, Rudolf. Learning by Making - und es funktioniert! In: Blog Infowiss Chur, 2016. http://blog.informationswissenschaft.ch/learning-by-making-und-es-funktioniert/

Nemorin, Selena. «The frustrations of digital fabrication: an auto/ethnographic exploration of ‹3D Making› in school». International Journal of Technology and Design Education, 2016. doi:10.1007/s10798-016-9366-z.

Nemorin, Selena, und Neil Selwyn. «Making the best of it? Exploring the realities of 3D printing in school». Research Papers in Education, 2016.

Plemmons, Andy. «Building a Culture of Creation». Teacher Librarian 41, Nr. 5 (2014): 12–16.

Preddy, Lesley. «Creating School Library ‹Makerspace›». School Library Monthly 29, Nr. 5 (2013a): 41–42.

Preddy, Leslie. School Library Makerspaces, Grades 6-12. Santa Barbara; Denver; Oxford: Libraries Unlimited, 2013b.

Rendina, Diana. «Makerspaces for all: Bringing the Maker Movement into your Library». LibrarySparks 13, Nr. 2 (2016): 10–12.

Rosner, Daniela K, und Sarah E Fox. «Legacies of craft and the centrality of failure in a mother-operated hackerspace». New Media & Society 18, Nr. 4 (2016): 558–80.

Schuldt, Karsten (2017). Makerspaces für kleinere und kleinste Bibliotheken. Bericht und Materialien zum Projekt LL.gomo. [Blogbeitrag] Chur : Infowiss Chur Blog, http://blog.informationswissenschaft.ch/makerspaces-fuer-kleinere-und-kleinste-bibliotheken-bericht-und-materialien-zum-projekt-ll-gomo/

Schuldt, Karsten (2016). Anleitung und Vorschläge für Makerspaces in Bibliotheken: Sammelrezension. RESSI 17 (2016), http://www.ressi.ch/num17/article_133

Schön, Sandra, Martin Ebner, und Kristin Narr, Hrsg. Making-Aktivitäten mit Kindern und Jugendlichen: Handbuch zum kreativen digitalen Gestalten. 2. Auflage. Norderstedt: Books on Demand, 2016.

Sheridan, Kimberly M., Erica Rosenfeld Halverson, Breanne K. Litts, Lisa Brahms, Lynette Jacobs-Priebe, und Trevor Owens. «Learning in the Making: A Comparative Case Study of Three Makerspaces». Harvard Educational Review 84, Nr. 4 (2014): 505–31.

Slatter, Diane, und Zaana Howard. «A place to make, hack, and learn: makerspaces in Australian public libraries». The Australian Library Journal 62, Nr. 4 (2013): 272–84. doi:10.1080/00049670.2013.853335.

Stoll, Christina. «Makerspaces: Surveying the Scene in Illinois». ILA Reporter, 2013, 4–9.

Vogt, Hannelore. «Musik, Medien, Makerspace: Die Etage ‹4› in der Stadtbibliothek Köln bietet Zugang zu neuen technischen Entwicklungen». BuB 65, Nr. 10 (2013): 9–10.

Vogt, Hannelore, Bettina Scheurer, und Hans-Bodo Pohla. «Orte für Kreativität und Wissenstransfer: Bibliothekn als Makerspace». BuB 69, Nr. 1 (2017): 20–25.

Wall, Cindy R., und Lynn M. Pawloski. The Maker Cookbook: Recipies for Children’s and ’Tween Library Programs. Santa Barbara; Denver; Oxford: Libraries Unlimited, 2014.

Willett, Rebekah. «Making, Makers, and Makerspaces: A Discourse Analysis of Professional Journal Articles and Blog Posts about Makerspaces in Public Libraries». Library Quarterly 86, Nr. 3 (2016): 313–29.

Willingham, Theresa, und Jeroen de Boer. Makerspaces in Libraries. Library Technology Essentials 4. Lanham ; Boulder ; New York ; London: Rowman & Littlefield, 2015.





DOI: https://doi.org/10.11588/ip.2017.2.37751

URN (PDF): http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:16-ip-377513

Refbacks

  • Im Moment gibt es keine Refbacks


Copyright (c) 2017 Karsten Schuldt, Rudolf Mumenthaler

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.

Informationspraxis steht unter der Lizenz Creative Commons - Namensnennung 4.0.

ISSN: 2297-3249