Der Weltgeist als Horror-Mystery-Sci-Fi-Thriller. Soziale Differenzierung und kapitalistische Totalität in Melanie Gilligans Video-Serie Popular Unrest (2010)

  • Tobias Ertl (Autor/in)

    Tobias Ertl ist Kunsthistoriker, derzeit Postdoc-Stelle im SNF-Forschungsprojekt Real Abstractions: Reconsidering Realism’s Role for the Present an der Universität Fribourg (CH). Ebendort Promotion (2023) mit einer Arbeit über Film als Kritik der politischen Ökonomie bei Melanie Gilligan (erscheint 2025 bei Diaphanes). Aktuell Arbeit an einem Buchprojekt zu politischem Konstruktivismus und marxistischer Kunsthistoriographie in der Weimarer Republik. Essays und Kunstkritiken in Diacritics, Texte zur Kunst, Brand-New-Life, Berlin Review u.a.

Identifier (Artikel)

Abstract

This article examines the use of genre television in contemporary video art, focusing on Melanie Gilligan’s miniseries/video-installation Popular Unrest (2010). Genres, it is argued, provide an epistemic tool for a critical realism, as they ground video art’s form and content in social objectivity and its modes of differentiation. At a pivotal moment in the digital restructuring of television media, Gilligan’s work critically assesses the potentials and limits of such realism, putting the TV genre to the test of the horrors of capitalist totality – but also, conversely, testing the Marxist notion of totality against the social differentiation inherent to genres.

Keywords
Kapitalismus; Science-Fiction; Serialität; Videokunst; Soziale Differenzierung

Statistiken

loading
Sprache
de