0057 "[...] denn gute Gemälde hatte ich versprochen, gute habe ich geliefert, aber, aber [...]"

Ein folgenreicher Streit um die Erwerbung eines Filippino Lippi im Städelschen Kunstinstitut um 1820

  • Corina Meyer (Author)
    TU Berlin, Fachgebiet Kunstgeschichte

    Ihre Magisterarbeit über "Museale Präsentation und Vermittlung von Kunstgewerbe – am Beispiel des Kunstgewerbemuseums Berlin" (Prof. Dr. Christiane Salge und Prof. Dr. Bernhard Graf, FU Berlin) veröffentlichte sie 2007 in der Reihe "Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung", Heft 39. Nach mehrjähriger Tätigkeit in Museen betreute sie von Jan. 2007 – Nov. 2009 als Wissenschaftliche Referentin ein Kooperationsprojekt 14 europäischer Universitäten in Berlin. Seit Dez. 2009 arbeitet sie an ihrem Dissertationsprojekt: "Die Geburt des bürgerlichen Kunstmuseums – Johann Friedrich Städel und sein Kunstinstitut in Frankfurt am Main" bei Prof. Dr. Bénédicte Savoy, TU Berlin; sie ist Stipendiatin der Gerda Henkel Stiftung und der Fazit-Stiftung. Ihr wissenschaftliches Profil ist einzusehen unter: http://www.lisa.gerda-henkel-stiftung.de/profil.php?user_id=454.

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Abstract

At the beginning of the 19th century, German artists lived in Italy and worked as art agents for art galleries in their home countries, in cities like Munich or Berlin. One such art trade partner was the Städelsches Kunstinstitut (Städel's Art Institute), in Frankfurt am Main, Germany. One of their art agents was the painter Johann David Passavant, then living in Italy, who consulted with two of "the best living adepts", Carl Friedrich von Rumohr, and Giovanni Battista Metzger. Having sent the first shipment across the Alps, differences in taste, slander, and even character assassination between the protagonists involved in Frankfurt and the art agents in Italy provoked a conflict among an entire network of art connoisseurs across Europe (1817-1823). Using an excellent document record, the article reconstructs the debate which shows us the protagonists' lines of argument in the context of the varied and changing art ideals, their aims, and their methods of arriving at a solution. It is possible that this art trade story may reveal a part of the provenance of a lost painting of the Gemäldegalerie Berlin.

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Language
de
Keywords
Städelsches Kunstinstitut, Kunsthandel, Altitaliener, Filippino Lippi, Sammlungsgeschichte, Erwerbungsgeschichte, Kunstgeschmack, Johann David Passavant