0255 Mittelalterliche Architekturterminologie

Beobachtungen und Fragen

  • Cord Meckseper (Author)

    Cord Meckseper studierte Architektur sowie Germanistik, Geschichte, Kunstgeschichte und Philosophie an der TH Stuttgart und wurde dort baugeschichtlich zum Dr.-Ing. promoviert. 1970 für das Lehrgebiet "Stadtbaugeschichte" habilitiert, war er zunächst Professor für "Geschichte, Theorie und Kritik der Architektur" an der Staatl. Hochschule für bildende Künste Berlin, dann von 1974 bis 1999 Ordinarius für "Bau- und Kunstgeschichte" an der Universität Hannover. Federführend war er für die inhaltliche Konzeption und den Katalog der niedersächsischen Landesausstellung 1985 Stadt im Wandel. Kunst und Kultur des Bürgertums in Norddeutschland 1150-1650 verantwortlich. In seiner Zeit als Emeritus entstand u. a. Das Piano nobile. Eine abendländische Raumkategorie (Olms: Hildesheim 2012).

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Abstract

This paper examines the role of architectural terminology in the medieval understanding of architecture. Existing dictionaries are incomplete for this purpose, ideally a relevant European database would be helpful. A first, brief analysis of the sources with regard to the function and characteristics of architectural terminology (Latin and vernacular building descriptions, poetry, construction documentation) already shows that there are no illustrative descriptions; to a non-specialised populace "architecture" as such obviously remained inaccessible. No differentiated terminology was needed on the building site, the craftsmen had learned what to do. The most important medium for understanding and communicating architecture was obviously not verbal terminology, but the image, as a mental concept and, since the beginning of the Gothic era, as a drawing.

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Skizzenbuch des Villard de Honnecourt, Paris, Bibliothèque nationale de France, Ms. fr. 19093, fol. 16r; copyright: gallica.bnf.fr / BnF
Language
de
Keywords
terminology of architecture, medieval architecture, understanding of architecture, communication of architecture