The Impact of Structured Professional Development on Promoting Education for Sustainable Development (ESD) in Higher Education

Evaluation of Course Components and Their Effects on Professional and Personal Contexts

  • Kathrin Foshag (Author)
  • Teresa Ruckelshauß (Author)
  • Ann-Kathrin Schlieszus (Author)
  • Nicole Aeschbach (Author)
  • Alexander Siegmund (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

In the pursuit of supporting competence development and advancing Education for Sustainable Development (ESD) in higher education teaching, a structured and graduated academic staff development program was developed and implemented at select model universities in Germany from 2020 to 2023. Through accompanying research, pre- and post-course surveys were conducted to evaluate the existing level of ESD knowledge and identify effects of course participation. Participants recognized the personal and professional relevance of the course content, and the engagement led to increased interest and motivation to embrace ESD principles. Participation in the program not only serves as a catalyst for ESD integration but also provides practical insights into implementation, positioning it as a valuable tool for promoting the widespread adoption and integration of sustainable development practices in higher education teaching. The article summarizes the findings and develops impulses for the integration and expansion of ESD in higher education.

Statistics

loading

References

BARTH, M., RIECKMANN, M. 2012. “Academic Staff Development as A Catalyst for Curriculum Change Towards Education for Sustainable Development: An Output Perspective.” Journal of Cleaner Production 26, pp. 28–36. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.12.011.

BASSEN, A., SCHMITT, C. T., STECKER, C., RÜTH, C. 2018. “Anwendung des hochschulspezifischen Nachhaltigkeitscodex – ein Weg zur Nachhaltigkeitsberichterstattung an Hochschulen (Betaversion).” BMBF-Projekt „Nachhaltigkeit an Hochschulen: entwickeln, vernetzen, berichten (HOCHN)“, Hamburg.

BOEVE-DE PAUW, J., GERICKE, N., OLSSON, D., BERGLUND, T. 2015. “The Effectiveness of Education for Sustainable Development.” Sustainability 7 (11), pp. 15693–717. https://doi.org/10.3390/su71115693.

BRUNDIERS, K., BARTH, M., CEBRIÁN, G., COHEN, M., DIAZ, L. DOUCETTE-REMINGTON, S., DRIPPS, W. et al. 2021. “Key Competencies in Sustainability in Higher Education—Toward an Agreed-upon Reference Framework.” Sustainability Science 16, pp. 13–29. https://doi.org/10.1007/s11625-020-00838-2.

BUNDESMINISTERIUM FÜR BILDUNG UND FORSCHUNG (BMBF) BNE-Portal. 2023. “Was ist BNE? Bildung zu Weltbürgerinnen und Weltbürgern.“ Last modified March 14, 2023. https://www.bne-portal.de/bne/de/einstieg/was-ist-bne/was-ist-bne.html (last accessed on 15.11.2024).

BUNDESMINISTERIUM FÜR BILDUNG UND FORSCHUNG (BMBF) BNE-Portal. 2024. “Hochschule. Warum ist Bildung für nachhaltige Entwicklung an Hochschulen so wichtig?” Last modified May 15, 2024. https://www.bne-portal.de/bne/de/einstieg/bildungsbereiche/hochschule/hochschule.html (last accessed on 15.11.2024).

BUNDESMINISTERIUM FÜR BILDUNG UND FORSCHUNG (BMBF). 2022. “Qualitätspakt Lehre.” Last modified March 6, 2022. https://www.bmbf.de/bmbf/de/bildung/studium/qualitaetspakt-lehre/qualitaetspakt-lehre.html (last accessed on 15.11.2024).

CEBRIÁN, G., JUNYENT, M. 2015. “Competencies in Education for Sustainable Development: Exploring the Student Teachers’ Views.” Sustainability 7 (3), pp. 2768–2786. https://doi.org/10.3390/su7032768.

CHRISTIE, B. A., MILLER, K. K., COOKE, R., WHITE, J. G. 2015. “Environmental Sustainability in Higher Education: What Do Academics Think?” Environmental Education Research 21 (5), pp. 655–686. https://doi.org/10.1080/13504622.2013.879697.

DE BONO, E. 1989. Das Sechsfarben-Denken. Ein neues Trainingsmodell. Düsseldorf: Econ.

EGGENSPERGER, P., KLÖBER, R. 2023. “Hochschuldidaktik und BNE – natürliche Verbündete?” HINT. Heidelberg Inspirations for Innovative Teaching 4 (1), pp. 7–16. https://doi.org/10.11588/hint.2023.1.101924.

EGGER, R., MERKT, M. (eds.). 2016. Teaching Skills Assessments. Lernweltforschung 17. Wiesbaden: Springer Fachmedien.

ETZKORN, N. 2018. “Hochschulen als Leuchttürme für Bildung für nachhaltige Entwicklung – Auf dem Transformationspfad die Strahlkraft erhöhen.“ Institut Futur, Freie Universität Berlin.

FÖRSTER, R., ZIMMERMANN, A. B., MADER, C. 2019. “Transformative Teaching in Higher Education for Sustainable Development: Facing the Challenges.” GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society 28 (3), pp. 324–326. https://doi.org/10.14512/gaia.28.3.18.

GESELLSCHAFT FÜR INTERKULTURELLE BILDUNGSFORSCHUNG UND ENTWICKLUNGSPÄDAGOGIK e.V., KOMMENT (Eds.). 2023. “Erziehungswissenschaftliche Perspektiven auf Bildung für nachhaltige Entwicklung.” ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 2023 (2). https://doi.org/10.31244/zep.2023.02.

GREEN OFFICE. 2022. 4 Impulse für mehr Nachhaltigkeit in der Lehre. Lehrblick – ZHW Uni Regensburg. https://doi.org/10.5283/ZHW.20220630.DE.

GRUND, J., BROCK, A. 2020. “Education for Sustainable Development in Germany: Not Just Desired but Also Effective for Transformative Action.” Sustainability 12 (7), p. 2838. https://doi.org/10.3390/su12072838.

GRUND, J., BROCK, A. 2022. “Formale Bildung in Zeiten von Krisen – die Rolle von Nachhaltigkeit in Schule, Ausbildung und Hochschule. Kurzbericht des Nationalen Monitorings zu Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) auf Basis einer Befragung von > 3.000 jungen Menschen und Lehrkräften.” Institut Futur, Freie Universität Berlin. http://dx.doi.org/10.17169/refubium-36890.

HABIBULLAH, M. S., BADARIAH H. D., SIOW-HOOI T., HASAN Z. 2022. “Impact of Climate Change on Biodiversity Loss: Global Evidence.” Environmental Science and Pollution Research 29 (1), pp. 1073–1086. https://doi.org/10.1007/s11356-021-15702-8.

HOLST, J. 2023. “Towards Coherence on Sustainability in Education: A Systematic Review of Whole Institution Approaches.” Sustainability Science 18 (2), pp. 1015–1030. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01226-8.

HOLST, J., GRUND, J., BROCK A. 2024. “Whole Institution Approach: Measurable and Highly Effective in Empowering Learners and Educators for Sustainability.” Sustainability Science 2024, pp. 1–18. https://doi.org/10.1007/s11625-024-01506-5.

HOLST, J., SINGER-BRODOWSKI, M. 2022. “Nachhaltigkeit & BNE im Hochschulsystem: Stärkung in Gesetzen und Zielvereinbarungen, ungenutzte Potentiale bei Curricula und der Selbstverwaltung. Kurzbericht des Nationalen Monitorings zu Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE).” Institut Futur, Freie Universität Berlin. http://dx.doi.org/10.17169/refubium-35828.

HOLST, J. SEGGERN, J. v. 2020. “Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) an Hochschulen. Strukturelle Verankerung in Gesetzen, Zielvereinbarungen und Dokumenten der Selbstverwaltung.” Institut Futur (Ed.), Freie Universität Berlin. https://www.bne-portal.de/bne/shareddocs/downloads/files/2020_bne_dokumentenanalyse_hochschule.pdf?__blob=publicationFile&v=2 (last accessed on 22.11.2024.

ICIHNOSE, T. 2019. “The Effectiveness of the Methods and Approaches of ESD for 2030 Sustainable Development Goals; from Analysis of the Questionnaire Survey to the School Teachers.” Journal of Physics: Conference Series 1417: 12072. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1417/1/012072.

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC). 2023. Climate Change 2021: The Physical Science Basis: Working Group I Contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press.

LEHTONEN, A., SALONEN, A. O., CANTELL, H. 2019. “Climate Change Education: A New Approach for A World of Wicked Problems.” In: COOK, J. (ed.) Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education, pp. 339–374. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78580-6_11.

LENTON, T. M., HELD, H., KRIEGLER, E., HALL, J. W., LUCHT, W., RAHMSTORF, S., SCHELLNHUBER, H. J. 2008. “Tipping Elements in the Earth's Climate System.” Proceedings of the National Academy of Sciences 105 (6), pp. 1786–1793. https://doi.org/10.1073/pnas.0705414105.

LIND, G. 2003. Moral ist lehrbar: Handbuch zur Theorie und Praxis moralischer und demokratischer Bildung. 1. Aufl. EGS-Texte. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

MELLES, G. 2019. “Views on Education for Sustainable Development (ESD) Among Lecturers in UK MSc Taught Courses: Personal, Institutional and Disciplinary Factors.” International Journal of Sustainability in Higher Education 20 (1), pp. 115–138. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2018-0032.

MENGDUO, Q., XIAOLING, J. 2010. “Jigsaw Strategy as a Cooperative Learning Technique: Focusing on the Language Learners.” Chinese Journal of Applied Linguistics, 33(4).

NATIONAL PLATFORM ESD (Ed.). 2017. “Nationaler Aktionsplan Bildung für nachhaltige Entwicklung: Der deutsche Beitrag zum UNESCO-Weltaktionsprogramm.“ https://www.bne-portal.de/bne/shareddocs/downloads/files/nationaler_aktionsplan_bildung-er_nachhaltige_entwicklung_neu.pdf?__blob=publicationFile&v=3 (last accessed on 22.11.2024).

NATIONAL PLATFORM ESD. 2023.“Impulspapier: Unser Weiterer Weg Zur Umsetzung Von BNE 2030.” https://www.bne-portal.de/bne/shareddocs/downloads/files/impulspapier-nationale-plattform-2023.html (last accessed on 22.11.2024).

NÖLTING, B.,PAPE, J. 2017. “Third-Mission und Transfer als Impuls für nachhaltige Hochschulen.“ in FILHO, W. L. (ed.) Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung. Theorie und Praxis der Nachhaltigkeit, Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, pp. 265–280. https://doi.org/10.1007/978-3-662-54359-7_15.

OTTO, I. M., DONGES, J. F., CREMADES, R., BHOWMIK, A., HEWITT, R. J., LUCHT, W., ROCKSTRÖM, et al. 2020. “Social Tipping Dynamics for Stabilizing Earth's Climate by 2050.” PNAS 117 (5), pp. 2354–2365. https://doi.org/10.1073/pnas.1900577117.

PÖRTNER, H.-O., SCHOLES, R. J., AGARD, J., ARCHER, E., ARNEHT, A., BAI, X., BARNES, D. et al. 2021. “Scientific Outcome of the IPBES-IPCC Co-Sponsored Workshop on Biodiversity and Climate Change.” https://boris.unibe.ch/185025/ (last accessed on 22.11.2024).

POHL, C., HIRSCH-HADORN, G. 2017. “Frameworks for Transdisciplinary Research: Framework #1.” GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society 26 (3), p. 232. https://doi.org/10.14512/gaia.26.3.3.

RIECKMANN, M. 2020. “Bildung für nachhaltige Entwicklung im Kontext der Sustainable Development Goals.” In: by KMINEK, H., BANK, F., FUCHS, L. (ed.) Kontroverses Miteinander. Interdisziplinäre und kontroverse Positionen zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Frankfurt am Main: Goethe-Universität Frankfurt (Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft), pp. 57–85.

RUCKELSHAUß, T., SCHLIESZUS, A.-K., SIEGMUND, A. 2022. “Werte und Normen in digitalen BNE-Weiterbildungen.” In: WESELEK, J., KOHLER, F., SIEGMUND, A. (ed.) Digitale Bildung für Nachhaltige Entwicklung: Herausforderungen und Perspektiven für die Hochschulbildung. Springer, pp. 193–202: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-65122-3_15 (last accessed on 22.11.2024).

RUCKELSHAUß, T., KOHLER, F., SIEGMUND, A. 2023. “Wer soll es denn lehren? Wissen und Einstellung zu BNE von Hochschullehrenden in der Lehramtsausbildung.” Progress in Science Education (PriSE) 6 (3), pp. 70–80. https://doi.org/10.25321/prise.2023.1429.

RUCKELSHAUß, T., SIEGMUND, A. (under review). “Weiterbildung im Kontext von Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung – Nutzung und Wahrnehmung des Angebots aus der Sicht von Lehrenden.“

SCHELLNHUBER, H. J. 2009. “Tipping Elements in the Earth System.” Proceedings of the National Academy of Sciences 106 (49), pp. 20561–63. https://doi.org/10.1073/pnas.0911106106.

SCHLIEZUS, A.-K., RUCKELSHAUß, T., SIEGMUND, A. 2022. “Interdisziplinäres Arbeiten in Hochschulweiterbildungen im Kontext einer Bildung für nachhaltige Entwicklung.” Disziplinäre und wissenschaftliche Verortungen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. Zeitschrift Hochschule und Weiterbildung (ZHWB) 2, pp. 22–28. https://doi.org/10.11576/ZHWB-5406.

SCHLIESZUS, A.-K., RUCKELSHAUß, T., SIEGMUND, A. (forthcoming). „Wie trägt Vertrauen zur Auseinandersetzung mit Normen und Werten in der Hochschule bei?“ in LEHMANN, K., MEILINGER, S. (eds.) Veränderung anstoßen – Ethik und Nachhaltigkeit an deutschen Hochschulen.

SCHMIDT, B., TIPPELT, R. 2005. “Besser Lehren - Neues von der Hochschuldidaktik?” Hochschullandschaft Im Wandel, edited by TEICHLER, U., AND TIPPELT, R. Special issue, Zeitschrift für Pädagogik 50, pp. 103–114.

STERLING, S. 2003. “Whole Systems Thinking as A Basis for Paradigm Change in Education: Explorations in The Context of Sustainability.” PhD diss., University of Bath.

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (Ed.). 1997. “Educating for a Sustainable Future. A Transdisciplinary Vision for Concerted Action. Report of the International Conference: Education and Public Awareness for Sustainability.” Thessaloniki, Greece, 8–12 December 1997. Paris (EPD-97/CONF.401/CLD.1).

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (Ed.). 2012. “Education for Sustainable Development Sourcebook.” UNESCO Education Sector, Education for Sustainable Development in Action, Learning and Training Tools, No. 4 / 2012. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216383_kor?posInSet=1&queryId=cafc9a4a-cdc8-4787-b927-bdae2f46c69d (last accessed on 22.11.2024).

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (Ed.). 2014. “UNESCO Roadmap for Implementing the Global Action Programme on education for Sustainable Development.” Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230514 (last accessed on 22.11.2024).

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (Ed.). 2021. “Bildung für nachhaltige Entwicklung: Eine Roadmap.” https://www.unesco.de/sites/default/files/2022-02/DUK_BNE_ESD_Roadmap_DE_barrierefrei_web-final-barrierefrei.pdf (last accessed on 22.11.2024).

UNITED NATIONS (Ed.). 1987. “Report of the World Commission on Environment and Development. Our Common Future.” Transmitted to the General Assembly as an Annex to document A/42/427, Development and International Cooperation: Environment (A/42/427).

UNITED NATIONS (Ed.). 1993. “Report of the United Nations Conference on Environment and Development. Rio de Janeiro, 3–14 June 1992.” Volume I, Resolutions Adopted by the Conference, A/CONF.151/2.

UNITED NATIONS (Ed.) 2015. “Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development.” United Nations: New York, NY, USA.

SACHS, J. D., SCHMIDT-TRAUB, G., MAZZUCATO, M., MESSNER, D., NAKICENOVIC, N., ROCKSTRÖM, J. 2019. “Six Transformations to Achieve the Sustainable Development Goals.” Nature Sustainability 2 (9), pp. 805–14. https://doi.org/10.1038/s41893-019-0352-9.

SCHMIDT, B., TIPPELT, R. 2005. „Besser Lehren - Neues von der Hochschuldidaktik?“ Hochschullandschaft im Wandel (Zeitschrift für Pädagogik Beiheft 50), edited by TEICHLER, U., TIPPELT, R., pp. 103–114. https://doi.org/10.25656/01:7392.

SEIDL, T., SALDEN, P., METZGER, C. 2022. „Hochschuldidaktik in Deutschland 2022.“ In: STANG, R., BECKER A. (ed.) Lernwelt Hochschule 2030: Konzepte und Strategien für eine zukünftige Entwicklung. Berlin, Boston: De Gruyter Saur, p. 181. https://doi.org/10.1515/9783110729221.

STANG, R., BECKER, A. 2022. Lernwelt Hochschule 2030: Konzepte und Strategien für eine zukünftige Entwicklung. Berlin, Boston: De Gruyter Saur. https://doi.org/10.1515/9783110729221.

VAN BERG, R. D., MAGRO, C., SALINAS MULDER, S. (eds.). 2019. Evaluation for Transformational Change: Opportunities and Challenges for the Sustainable Development Goals. Exeter: International Development Evaluation Association (IDEAS).

VARE, P., ARRO, G., DE HAMER, A., DEL GOBBO, G., DE VRIES, G., FARIOLI, F., KADJI-BELTRAN, C. 2019. “Devising a Competence-Based Training Program for Educators of Sustainable Development: Lessons Learned.” Sustainability 11 (7), pp. 1–21. https://doi.org/10.3390/su11071890.

WBGU (Ed.). 2011. “Welt im Wandel. Gesellschaftsvertrag für eine Große Transformation.“ https://www.wbgu.de/fileadmin/user_upload/wbgu/publikationen/hauptgutachten/hg2011/pdf/wbgu_jg2011.pdf. (last accessed on 22.11.2024)

WILHELM, S., FÖRSTER, R., ZIMMERMANN, A. B. 2019. “Implementing Competence Orientation: Towards Constructively Aligned Education for Sustainable Development in University-Level Teaching-and-Learning.” Sustainability 11 (7), p. 1891. https://doi.org/10.3390/su11071891.

WISSENSCHAFTSRAT. 2015. “Zum wissenschaftspolitischen Diskurs über Große gesellschaftliche Herausforderungen. Positionspapier; Stuttgart.” https://www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/4594-15.html (last accessed on 22.11.2024).

Published
2024-12-18
Language
English
Type, method or approach
text
Keywords
Education for Sustainable Development, Professional Development, Higher Education, Evaluation