Charakteristika und Möglichkeiten forschenden Lehrens und Lernens

Scholarship of Teaching and Learning an der Universität Heidelberg

  • Rafael Klöber (Author)
    Center for Teaching and Learning, Heidelberg University

    Rafael Klöber ist Hochschuldidaktiker und Religionshistoriker an der Universität Heidelberg. Während er sich bis 2017 vor allem mit Religion, Kultur und Gesellschaft Südindiens befasse, verfolgt er heute das Ziel Lehren und Lernen an Deutschlands ältester Universität kontinuierlich weiterzuentwickeln. Er beobachtet, berät und moderiert an unterschiedlichen Stellen den Austausch über Lehre. Dabei liegen ihm Forschendes Lernen und Scholarship of Teaching and Learning besonders am Herzen.

Identifiers (Article)

Abstract

Research-based teaching and learning has become a widely recognized and central theme within higher education. This paper outlines the meaning of these two concepts from a pedagogical perspective. First, the article presents the features of research-based teaching and learning and the opportunities they afford, which is complemented by examples of how both are understood and applied at Heidelberg University. Then it explores the how’s and why’s of the Scholarship of Teaching and Learning as a productive concept that can be used to effectively develop and further improve teaching and learning in higher education. Finally, the paper highlights how the concept positively influences the quality of instruction, the development of teaching excellence, and the overall quality of any institution of higher learning.

Statistics

loading

References

AMBOS, Elizabeth. 2018. „Broadening the Theory of Undergraduate Research: Assessing Benefits to Institutions, Communities, and Regions“, in: Learning through Inquiry in Higher Education: Current Research and Future Challenges (INHERE 2018). München, 08. –09.03.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. Doc01.

BASS, Randy & LINKON, Sherry L. 2008. „On the Evidence of Theory. Close Reading as a Disciplinary Model for Writing about Teaching and Learning“, Arts & Humanities in Higher Education 7 (3), S. 245–261.

BOYER, Ernest L. 1990. Scholarship Reconsidered. Priorities of the Professionate. Princeton: The Carnegie Foundation for Advancement of Teaching.

BUSSE, Beatrix & SPINATH, Birgit. 2016. „Abschlussbericht. Willkommen in der Wissenschaft – Entwicklung und Implementierung von forschungsorientierten Lehrkonzepten an der Universität Heidelberg“, (https://www.uni-heidelberg.de/md/zentral/lehre/praxis/170928_abschlusswiwi_heidelberg.pdf; Zugriff: 11.12.2020)

FELTEN, Peter. 2013. „Principles of Good Practice in SoTL“, Teaching & Learning Inquiry, Vol. 1:1, S. 121–125.

HAEGER, Heather & FRESQUEZ, Carla. 2016. „Mentoring for Inlcusion: The Impact of Mentoring on Undergraduate Researchers in the Sciences“, CBE—Life Sciences Education, Vol. 15, No. 3, S. 1–9.

HEALY, Mick & JENKINS, Alan .2009. Developing Undergraduate Research and Inquiry, York: Higher Education Academy.

HOCHSCHULREKTORENKONFERENZ 2015. „Forschendes Lernen“, Nexus Impulse für die Praxis, Ausgabe 8, November 2015 (https://www.hrk-nexus.de/fileadmin/redaktion/hrk-nexus/07-Downloads/07-02-Publikationen/impuls_Forschendes_Lernen.pdf, Zugriff: 03.12.2018).

HUBER, Ludwig. 2014. „Scholarship of Teaching and Learning: Konzept, Geschichte, Formen, Entwicklungsaufgaben“, in: Huber, Ludwig et. al. (Hg.) Forschendes Lehren im eigenen Fach. Scholarship of Teaching in Beispielen. Bielefeld: Berteslmann, S. 19–36.

HUBER, LUDWIG. 2011. „Forschen über (eigenes) Lehren und studentisches Lernen – Scholarship of Teaching and Learning (SoTL): Ein Thema auch hierzulande?“, Das Hochschulwesen, Jg. 59, 1/2011, S. 118–124.

HUBER, Ludwig 2009. „Warum Forschendes Lernen nötig und möglich ist“, in: HUBER, Ludwig, HELLMER, Julia & SCHNEIDER, Friederike (Hg.): Forschendes Lernen im Studium: Aktuelle Konzepte und Erfahrungen. Bielefeld: Universitätsverlag Webler, S. 9–35.

KLÖBER, Rafael. 2018a. „Indien in Heidelberg Anfang des 20. Jahrhunderts. Ein Projekt zum Forschenden Lernen“, Interdisziplinäre Zeitschrift für Südasienforschung, Nr. 4, S. 1–23.

KLÖBER, Rafael 2018b. „Investigating the (Local) Archive. Student Motivation through Research-based Learning – A Case-Study from History“, in: Learning through Inquiry in Higher Education: Current Research and Future Challenges (INHERE 2018). München, 08.–09.03.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. Doc43.

LARSON, Susan. 2018. „Research on undergraduate research: What do we know about the benefits of undergraduate research?“, in: Learning through Inquiry in Higher Education: Current Research and Future Challenges (INHERE 2018). München, 08.–09.03.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. Doc18inhere03.

LEVY, Philippa. 2009. Inquiry-based Learning: A Conceptual Framework. Sheffield: Centre for Inquiry-based learning in the Arts and Social Sciences, University of Sheffield.

MIEG, Harald 2017. „Einleitung: Forschendes Lernen – erste Bilanz“, in: MIEG, Harald & LEHMANN, Judith (Hg.): Forschendes Lernen: Wie die Lehre der Universität und Fachhochschule erneuert werden kann. Frankfurt am Main; New York: Campus Verlag, 15–31.

MIEG, Harald & LEHMANN, Judith (Hg.): Forschendes Lernen: Wie die Lehre der Universität und Fachhochschule erneuert werden kann. Frankfurt am Main; New York: Campus Verlag.

ROXÅ, Torgny, OLSSON, Thomas & MÅRTENSSON, Katarina. 2008 „Appropriate Use of Theory in the Scholarship of Teaching and Learning as a Strategy for Institutional Development“, Arts and Humanities in Higher Educations 7 (3), S. 276–295.

SOTL NETZWERK. 2020. „Impulspapier für die Einrichtung einer Programmlinie zur Förderung von Lehrentwicklung mit dem Prinzip des Scholarship of Teaching and Learning“ (https://www.uni-paderborn.de/fileadmin/bildungsinnovationen-hochschuldidaktik/SoTL/Impulspapier_IDL.pdf; Zugriff: 11.12.2020).

SPINATH, Birgit, SEIFRIED, Eva & ECKERT, Christine. 2014. „Forschendes Lehren: Ein Ansatz zur kontinuierlichen Verbesserung von Hochschullehre“, Journal Hochschuldidaktik 1-2, 14–16.

TREMP, Peter & HILDBRAND, Thomas. 2012. „Forschungsorientiertes Studium – universitäre Lehre: Das «Zürcher Framework» zur Verknüpfung von Lehre und Forschung“, in: BRINKER, Tobina und TREMP, Peter (Hg.) Einführung in die Studiengangentwicklung. Bielefeld: Bertelsmann Verlag, S. 101–116.

UNIVERSITÄT HEIDELBERG. 2016. “Forschungsorientierte Lehre”, (https://www.uni-heidelberg.de/lehre/praxis/fol.html; Zugriff: 11.12.2020).

UNIVERSITÄT HEIDELBERG. 2012. „Qualifikaitonsziele in Studium und Lehre“, (https://www.uni-heidelberg.de/de/universitaet/qualitaetssicherung-entwicklung/qualitaetsentwicklung-in-studium-lehre/qualitaetsziele-in-studium-und-lehre; Zugriff 11.12.2020).

Published
2020-12-15
Language
German
Type, method or approach
text
Keywords
Research-based Learning, Scholarship of Teaching and Learning, Higher Education, Academic Development