Academic Reading for Non-Native English Speakers

  • Azadeh Akbari (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

Dieser Artikel berichtet über die Abschlussarbeit der Autorin für den Erhalt des Baden-Württemberg-Zertifikats für Hochschuldidaktik mit dem Schwerpunkt auf das Leseverständnis von englischen akademischen Texten für nicht-englische Muttersprachler:innen. Das Paper definiert zunächst Englisch für akademische Zwecke (EAP) angesichts der wachsenden Zahl internationaler Studierender und der Internationalisierung deutscher Universitäten, die durch englischsprachige Studiengänge, Veröffentlichungen und Forschungsgruppen angezeigt werden. Anschließend werden die aktuellen EAP- und Lernkompetenzkurse der Universität Heidelberg für Studierende und Doktorand:innen analysiert und die Lücke bei der Unterstützung akademischer Lesefähigkeiten in englischer oder deutscher Sprache ermittelt. Aufgrund der Bedeutung des Lesens englischer akademischer Texte für nicht-englische Muttersprachler:innen in der heutigen Wissenschaft beschreibt das Paper ein einmaliges Unterrichtsexperiment zu diesem Thema. Das Seminar „Lesen englischer akademischer Texte“ schlägt Lernziele und verschiedene Methoden für eine zukünftige Entwicklung akademischer Lesekurse im Rahmen von EAP-Programmen vor. Die studentische Bewertung des Kurses zeigte einen erheblichen Wunsch der Studierenden, sich in diesem Bereich weiterzubilden. Das Projekt unterstreicht ferner die Bedeutung der Lehrer:innenausbildung, die Verbesserung der Feedbackkanäle zwischen Studierenden und Lehrplaner:innen sowie die Integration des akademischen Lesens in Sprach- und Lernkompetenzprogramme.

Statistics

loading

References

ANDRADE, Maureen S. 2006. “International students in English-speaking universities: Adjustment factors.” Journal of Research in International Education 5 (2): pp. 131–154.

BASTURKMEN, Helen (ed.). 2015. English for Academic Purposes. Routledge.

BIGGS, John. 2020. Constructive Alignment. (https://www.johnbiggs.com.au/academic/constructive-alignment/; Accessed: 27.09.2020).

BLYTHMAN, Margo, ULLIN, Joan, ILTON, Jane, and ORR, Susan. 2003. “Implementation issues for study support.” In Teaching academic writing in European higher education, edited by BJÖRK, Lennart, BRÄUER, Gerd, RIENECKER, Lotte and STRAY JÖRGENSON, Peter , pp. 195-208. USA: Kluwer Academic Publishers.

CAPLAN, Nigel A. 2016. “Putting it together: integrated skills in EAP.” Modern English teacher 25 (1): pp. 28–30.

DAAD & DZHW. 2019. Wissenschaft weltoffen 2019. Study Destination Germany – Motives and Experiences of International Students, Bielefeld: wbv Media GmbH.

GRADUATE ACADEMY. 2020. Writing support services for doctoral candidates in German and English. (https://www.graduateacademy.uni-heidelberg.de/beratung/sprachberatung_en.html; Accessed: 11.09.2020).

HEIDELBERG UNIVERSITY: FACTS & FIGURES. 2020. International Profile. (https://www.uni-heidelberg.de/en/university/facts-figures/international-profile; Accessed: 27.09.2020).

IVANIŠ, Ana, SAMBUNJAK, Dario, RAKANOVIĆ TODIĆ, Maida, KADMON, Martina and STRITTMATTER-HAUBOLD, Veronika. 2009. “The sandwich design of teaching and learning.” In Manual of Teaching and Learning in Medicine, edited by BOKONJIC, Dejan, STEINER, Thorsten and SONNTAG, Hans-Günther. Heidelberg: INTEL M.

LIPPMAN, Laura H., RYBERG, Renee, CARNEY, Rachel and MOORE, KRISTIN A. 2015. Key "Soft Skills” that Foster Youth Workforce Success: Toward a Consensus Across Fields. Child Trends.

SMITH, Sheldon. 2020. What is EAP? (https://www.eapfoundation.com/about/whatiseap/; Accessed: 22.05.2021).

STUDY IN GERMANY. 2020a. Find Programme & University: Bachelor, English, Heidelberg. (https://www.study-in-germany.de/en/plan-your-studies/find-programme-and-university/?a=result&q=&degree=24&courselanguage=2&federalstates%5B%5D=1&locations=Heidelberg&admissionsemester=&sort=name&page=1; Accessed: 27.09.2020).

—. 2020b. Find Programme & University: Master, English, Heidelberg. (https://www.study-in-germany.de/en/plan-your-studies/find-programme-and-university/?a=result&q=&degree=37&courselanguage=2&federalstates%5B%5D=1&locations=Heidelberg&universities%5B1%5D=1&admissionsemester=&sort=name&page=1, Accessed: 27.09.2020).

STUDY IN UK. 2020. International Student Statistics in UK 2020. (https://www.studying-in-uk.org/international-student-statistics-in-uk/; Accessed: 27.09.2020).

UNIVERSITÄTSVERWALTUNG. 2019. “Studierendenstatistik der Universität Heidelberg Wintersemester 2019/20.” (https://www.uni-heidelberg.de/md/studium/download/191213__studierendenstatistik_ws_1920.pdf; Accessed: 27.09.2020).

UNIVERSITY OF DELAWARE. n.d. English for Academic Purposes. (https://sites.udel.edu/eli/programs/iep/tracks/eap/; Accessed: 22.05.2021).

WINGATE, Ursula. 2006. “Doing away with ‘study skills’.” Teaching in Higher Education 11 (4): pp. 457–469.

Websites

https://bokcenter.harvard.edu/home; Accessed 18.10.2021.

https://collegeinfogeek.com/; Accessed 18.10.2021.

https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-7976/; Accessed 22.05.2021.

https://isz.uni-heidelberg.de/; Accessed 18.10.2021.

https://www.uni-heidelberg.de/slk/ScientificWriting.html; Accessed 18.10.2021.

https://www.uni-heidelberg.de/slk/Studyskills.html; Accessed 18.10.2021.

https://www.uni-muenster.de/CareerService/programm/stempel.html; Accessed 18.10.2021.

https://www.youtube.com/channel/UCaJD4vYNav5Zub15IyplZ0g; Accessed 18.10.2021.

https://www.youtube.com/user/electrickeye91/videos; Accessed 18.10.2021.

Published
2021-11-24
Language
English
Keywords
EAP, Study Skills, Reading Comprehension, Non-Native Speakers, Heidelberg University