Umarbeitung einer naturwissenschaftlich-technischen (MINT) Präsenz-Lehrveranstaltung in ein lernförderliches Online-Format im Rahmen der COVID-19-Pandemie

  • Jens Fleckenstein (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

Due to the COVID-19-pandemic, in-person teaching at university frequently had to be substituted by online teaching. Knowledge and skills of the individual lecturers with respect to online teaching were often in conflict with the necessity of offering certain classes as well as a rather short preparation- or adjustment time to the modified teaching format. In addition, technical advances and applications are currently rapidly changing in the field of online teaching, which complicates a well-structured preparation phase even further. Therefore, this article tries to outline the design and implementation of a concrete scientific-technically (STEM)-oriented online-course, which had to be converted into an online-format at short notice in the context of the COVID-19-pandemic. The lecture was designed such that it included contemporary, online specific teaching learning activities to encourage student learning through student activation and feedback. Thus, the manuscript is kept in a “best practice” format for teachers in similar situations.

Statistics

loading

References

BIGGS, John. 1996. “Enhancing teaching through constructive alignment” in: Higher Education 32, S. 347–364.

BLOOM, Benjamin S. 1976. Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich. 5. Auflage, Weinheim: Beltz.

BÖDDICKER, Natalie, HAUCH, Hanna, HINZER, Anna, HOFER, Matthias, KARSTEN, Nicolas, KHAN, Arsalan, RUBENS-LAARMANN, Anne, WILHELM, Susanne. 2016. „Methodensammlung für Dozierende der Heinrich-Heine-Universität“ (https://www.uni-duesseldorf.de/home/fileadmin/redaktion/Lehre/Hochschuldidaktik/Downloads/Methodenbuch_Stand151216.pdf; Zugriff: 09.08.2021).

BOETTCHER, Judith V., CONRAD, Rita-Marie. 2010. “The Online Teaching Survival Guide: Simple and Practical Pedagogical Tips” (https://tomprof.stanford.edu/posting/1091; Zugriff: 5.11.2020).

BOHNENKAMP, Björn, BURKHARDT, Marcus, GRASHÖFER, Katja, HLUKHOVYCH, Adrianna, KREWANI, Angela, MATZNER, Tobias, MISSOMELIUS, Petra, RACZKOWSKI, Felix, SHNAYIEN, Mary, WEICH, Andreas, WIPPICH, Uwe. 2020. „Online-Lehre 2020 – Eine medienwissenschaftliche Perspektive“. Diskussionspapier Nr. 10. Hochschulforum Digitalisierung, (https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD_DP_10_Online-Lehre_2020_Eine_medienwissenschaftliche_Perspektive.pdf; Zugriff: 09.08.2021).

CONRAD, Dianne. 2004. „University instructors‘ reflections on their first online teaching experiences“, in JALN 8, S. 31–43.

DENNERT-MÖLLER, Elisabeth, GARMANN Robert. 2014. „Entwicklung überfachlicher Kompetenzen von Anfang an“, in: Commentarii informaticae didacticae (CID) S. 11–23.

ELEKTA. 2010. “How a Linear Accelerator Works – HD” (https://www.youtube.com/watch?v=jSgnWfbEx1A; Zugriff: 09.08.2021).

FELTEN, Peter. 2013. "Principles of Good Practice in SoTL". In: Teaching and Learning Inquiry: The ISSOTL Journal 1:1: S. 121–125.

FISCHER, Maike, SPANNAGEL, Christian. 2012. „Lernen mit Vorlesungsvideos in der umgedrehten Mathematikvorlesung.“ In: DESEL, Jörg, HAAKE, Jörg M., SPANNAGEL, Christian (Hrsg.), DeLFI 2012 – Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. Bonn, S. 225–236. (http://www01.ph-heidelberg.de/wp/spannagel/publications/Fischer_Spannagel_2012.pdf; Zugriff: 5.11.2020).

FÖRTSCH, Matthias. 2020. „#CoronaCampus: Es braucht digitale Lehr- UND Lernkompetenz“. (https://hochschulforumdigitalisierung.de/de/blog/coronacampus-digitale-lernkompetenz; Zugriff: 5.11.2020).

GANNOD, Gerald C., BURGE, Janet E., HELMICK, Michael T. 2008. „Using the Inverted Classroom to Teach Software Engineering“, in: ICSE '08: Proceedings of the 30th international conference on Software engineering, S. 777–786.

HANOVER RESEARCH. 2019. “Best Practices in Online Professional Learning” (https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3409306/Best-Practices-in-Online-Professional-Learning.pdf; Zugriff: 5.11.2020).

HANDKE, Jürgen, SPERL, Alexander. 2012. Das Inverted Classroom Model. Begleitband zur ersten deutschen ICM Konferenz: Münster: Oldenbourg.

HUTCHINGS, Pat, SHULMAN, Lee S. 1999. “The Scholarship of Teaching: New Elaborations, New Developments”. In: Change: The Magazine of Higher Learning, 31:5, 10–15.

KRÄMER, Nicole, RUMMEL, Nikol. 2017. “Soziale Interaktion als Erfolgsfaktor des Lernens mit digitalen Medien” (https://www.e-teaching.org/community/communityevents/ringvorlesung/soziale-interaktion-als-erfolgsfaktor-des-lernens-mit-digitalen-medien; Zugriff: 01.08.2021).

LEE, Kyungmee. 2020. „Coronavirus: 14 simple tips for better online teaching“ (https://theconversation.com/coronavirus-14-simple-tips-for-better-online-teaching-133573; Zugriff: 5.11.2020).

LÜBECK, Dietrun. 2009. Lehransätze in der Hochschullehre. Dissertation Freie Universität Berlin, S. 31–33.

OFFERGELD, Christian, KETTERER, Manuel C., NEUDERT, Marcus, HASSEPAß, Frederike, WEERDA, Nicola, RICHTER, Bernhard, TRASER, Louisa, BECKER, Christoph, DEEG, Niklas, KNOPF, Andreas, WESARG, Thomas, RAUCH, Ann-Kathrin, JAKOB, Till F., FERVER, Florian, LANG, Friederike, VIELSMEIER, Veronika, HACKENBERG, Stephan, DIENSTHUBER, Marc, PRAETORIUS, Mark, HOFAUER, Benedikt, MANSOUR, Naglaa, KUHN, Sebastian, HILDENBRAND, Tanja. 2020. „Ab morgen bitte online: Vergleich digitaler Rahmenbedingungen der curricularen Lehre an nationalen Universitäts-HNO-Kliniken in Zeiten von COVID-19“, in: HNO 69, S. 213–220.

SALMON, Gilly. 2013. “The five stages model” (https://www.gillysalmon.com/five-stage-model.html; Zugriff: 5.11.2020).

STENGER, Scott. 2020. “In Hybrid Classes, Some Students Are Likely to Feel Left Out” (https://hbsp.harvard.edu/inspiring-minds/in-hybrid-classes-some-students-are-likely-to-feel-left-out; Zugriff: 5.11.2020).

SUN, Litao & TANG, Yongmin, ZUO, Wei. 2020. „Coronavirus pushes education online“, in: Nat. Mater. 19, S. 687.

TOVAR, Christine. 2020. „Zum ersten Mal Online-Lehren dank Corona? Soft Facts und Hacks für den schnellen, aber bedachten Einstieg“ (https://hochschulforumdigitalisierung.de/de/blog/5-tipps-online-lehre; Zugriff: 5.11.2020).

WANNEMACHER, Klaus. 2016. „Organisation digitaler Lehre in den deutschen Hochschulen“ (https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD_AP_Nr21_Organisation_digitaler_Lehre_web.pdf; Zugriff: 5.11.2020).

WEßELS, Doris. 2020. „Lessons Learned: Mit 12 Fragen zu mehr Online-Glück in der Hochschullehre“ (https://hochschulforumdigitalisierung.de/de/blog/lessons-learned-online-hochschullehre; Zugriff: 5.11.2020).

Published
2021-11-24
Language
German
Keywords
University Teaching, Online Learning, STEM-oriented Online Course, Student Activation, COVID-19