Applikationsgestützte Lernarrangements in der medizinischen Lehre

Ein Pilotprojekt für digitales Lernen in der medizinischen Vorklinik am Beispiel der Biochemie

  • Eda Demirel (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

A special challenge in teaching is given in study subjects that have a high focus on learning facts. Content needs to be repeated continuously and builds the base for following future topics. The amount of repetition units can rise quickly and become overwhelming over time. Whereas the amount cannot be managed in the time frame of a usual teaching unit. A challenge that is particularly – but not exclusively – present in biochemistry, is the large number of facts that needs to be covered. Therefore, there is a special need for tools to relieve the time frame of teaching units by outsourcing content that needs to be repeated. Ideally this outsourcing would engage students in becoming autonomous learners who can repeat content asynchronously according to their individual schedule. New formats in the subject biochemistry in medical education, like digital application-based learning arrangements, can be such facilitating tools. In this article such a learning application, developed with the commercially available online tool Articulate Rise 360, will be presented. It was applied for the very first time in medical education at the University of Heidelberg. Subsequent evaluations by students reveal, that applications for repeating previous topics as shown in the present paper are appreciated. The outsourcing of learning and training packages, that are aiming for repeating facts and as presented here, can therefore ideally be used to relieve teaching even in other subject areas.

Statistics

loading

References

ANGELO, T. A., CROSS, K. P. 1993. Classroom Assessment Techniques: A Handbook for College Teachers. 2nd ed., San Fransisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1097/01.NUMA.0000473514.46302.03.

ARNOLD, P., KILIAN, L., THILLOSEN, A., ZIMMER, G. 2018. Handbuch E-Learning. Lehren Und Lernen Mit Digitalen Medien. 5th ed., Bielefeld: wbv. https://doi.org/10.13109/inde.2018.7.2.61.

BENDEL, O. 2018. “Blended Learning.” Gablers Wirtschaftslexikon. (https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/blended-learning-53492/version-384383; Zugriff: 06.10.2022).

BIGGS, J., TANG, C. S.-K. 2007. Teaching for Quality Learning at University. 3rd ed., Maidenhead: McGraw-Hill, Open Univ. Press.

DECI, E. L., RYAN, R. M. 1993. “Die Selbstbestimmungstheorie Der Motivation Und Ihre Bedeutung Für Die Pädagogik.”, in: Zeitschrift Für Pädagogik, 39:2, S. 223–38.

DEMIREL, E. 2020a. “Aus DNA Mach RNA - Die Transkription.” Medizinische Fakultät Heidelberg, Fachbereich Biochemie. (https://elearning-med.uni-heidelberg.de/mod/scorm/view.php?id=18765; Zugriff: 06.10.2022).

DEMIREL, E. 2020b. “Translation - Biosynthese Zytosolischer Proteine.” Medizinische Fakultät Heidelberg, Fachbereich Biochemie. (https://elearning-med.uni-heidelberg.de/mod/scorm/view.php?id=18764; Zugriff: 06.10.2022).

ERPENBECK, J., SAUTER, S., SAUTER, W. 2015. E-Learning Und Blended Learning. Selbstgesteuerte Lernprozesse Zum Wissensaufbau Und Zur Qualifizierung. In: Essentials. Wiesbaden: Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10175-6.

INSTITUT FÜR MEDIZINISCHE UND PHARMAZEUTISCHE PRÜFUNGSFRAGEN. 2014. “Teilkatalog: Chemie Für Mediziner Und Biochemie/Molekularbiologie.” IMPP-Gegenstandskatalog (IMPP-GK-1) Für Den Schriftlichen Teil Des Ersten Abschnitts Der Ärztlichen Prüfung (ÄAppO Vom 27. Juni 2002). Vol. 1.

KAUFMANN, D., EGGENSPERGER, P. 2017. Gute Lehre in Den Naturwissenschaften - Der Werkzeugkasten: Einfach. Schnell. Erfolgreich. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag GmbH Deutschland. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55520-0.

KLAUBERT, D. 2010. “Bologna Durch Die Hintertür.”, in: Frankfurter Allgemeine, 02.07.2010. https://www.faz.net/aktuell/karriere-hochschule/campus/medizinstudium-bologna-durch-die-hintertuer-1993484.html.

MACKE, G., HANKE, U., RAETHER, W., VIEHMANN-SCHWEIZER, P. 2021. Kompetenzorientierte Hochschuldidaktik. Weinheim, Basel: Beltz. S. 55–58.

PRENZEL, M., DRECHSEL, B. 1996. “Ein Jahr Kaufmännische Erstausbildung: Veränderungen in Lernmotivation Und Interesse.”, in: Unterrichtswissenschaft, 24:3, S. 217–34.

QUALITÄTSMANAGEMENT MEDIZIN. 2020. “Evaluation SoSe20 FS4 Biochemie.” Universität Heidelberg.

TULETZ, H. 2010. “Der Studienalltag.”, in: Süddeutsche Zeitung, 11.05.2010. https://www.sueddeutsche.de/karriere/studium-medizin-der-studienalltag-1.569694.

VALAMIS GROUP OY. 2020. “Was Ist Ein Autorentool?” 2020. (https://www.valamis.com/de/hub/autorentool; Zugriff: 06.10.2022).

Published
2022-12-15
Language
German
Rights
Eda Demirel
Keywords
Asynchronous education, Autonomous learning, Medical education, Learning applications