Die Theaterflatrate für Studierende in Heidelberg

Städtische Theater als Orte akademischer Bildung

  • Patrick Mertens (Author)
  • Peter Abelmann (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

One of the special features of the state-subsidised German theatre system is its explicit educa-tional mission. The first part of the following article will trace the development and shaping of this educational mission historically, using the example of the Heidelberg Theatre. The second part elaborates on a current example the practical use of this characteristic of the German theatre landscape by examining the „Theaterflatrate“-cooperation between the Heidelberg Theatre and the Verfasste Studierendenschaft of Heidelberg University. The article will demonstrate how theatres can become places of learning outside the university that offer teachers and students new opportunities for learning.

Statistics

loading

References

DEUTSCHER BÜHNENVEREIN. o. J.: „Theater- und Orchesterlandschaft“ (https://www.buehnenverein.de/de/theater-und-orchester/theater-und-orchesterlandschaft.html; Zugriff: 10. Juli 2022).

ERKEN, G. 2012. Theatergeschichte, Stuttgart: Reclam.

HEINRICH, W. E. [Abonnentenbrief], September 1885, Stadtarchiv Heidelberg TSD1, Theaterzettel Spielzeit 1885/86.

VON DÜFFEL, J. 2003. „Kleine Theatergeschichte“, in: DEUTSCHER BÜHNENVEREIN (Hg.) Theater muss sein. Fragen. Antworten. Anstöße, Köln: Deutscher Bühnenverein.

ZIEGLER, L. 1903: Zur Geschichte des Heidelberger Theaters. Ein Gedenkblatt zu seinem 50jährigen Jubiläum, Heidelberg: Heidelberger Tageblatt.

Published
2022-12-15
Language
German
Rights
Patrick Mertens & Peter Abelmann
Keywords
Theatre, Theatre-flatrate, Cooperation between city and university, Places of learning outside the university, Accessibility to culture