0256 Moderner Inhalt in manieristischer Form. Max Dvořák unter dem Einfluss Georg Simmels

  • Tomáš Murár (Author)
    https://orcid.org/0000-0002-3418-1941

    Tomáš Murár ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Kunstgeschichte der Tschechischen Akademie der Wissenschaften in Prag. Der Schwerpunkt seiner Arbeit liegt auf der Historiographie, Methodologie und Theorie der Kunstgeschichte des 20. Jahrhunderts. Er ist Autor einer Monographie über die kunsthistorische Methode von Vojtěch Birnbaum (2017), einem Schüler von Alois Riegl und Franz Wickhoff. Murár war auch Mitglied eines Forschungsprojekts zur Geschichte der universitären Kunstgeschichte in Prag, das 2020 in eine Monographie mündete. Er ist einer der Hauptorganisatoren regelmäßiger internationaler Konferenzen zur Wirkung der Wiener Schule der Kunstgeschichte, s. die Veröffentlichung der Beiträge im Journal of Art Historiography, Heft 21 (Dez. 2019), 22 (Juni 2020) und 23 (Dez. 2020).

Identifiers (Article)

Abstract

The article deals with the influence of Berlin philosopher Georg Simmel on Viennese art historian Max Dvořák. Dvořák as a successor of Alois Riegl and Franz Wickhoff at the art history department of the University of Vienna is considered the promoter of the scholarly method of the so-called Vienna School of Art History. In the historiography of art history, the opinion has become established that Dvořák modified this method, mainly after 1918, as "Kunstgeschichte als Geistesgeschichte". However, Dvořák’s work could also point to influences other than those of his teachers at Vienna University, namely the work of Simmel, to which Dvořák referred in 1920. Simmel’s influence might even be evident in Dvořák’s thinking as early as around 1911, and as such it is interpreted as an essential part of his pre-war art history as well as his post-war formulation of Mannerism.

Statistics

loading
Max Dvořáks Manuskript für einen Vortrag über Michelangelos Jüngstes Gericht, 1911. Archiv des Instituts für Kunstgeschichte an der Universität Wien, Nachlass Max Dvořák
Language
dt
Keywords
Max Dvořák, Georg Simmel, Vienna School of Art History, Geistesgeschichte, Michelangelo, tragedy, Mannerism, Modernism