Die komplexen Auswirkungen des „Corona-Semesters“ auf die Lehre

Die Ergebnisse der Umfrage des Studierendenrates der Universität Heidelberg

  • Tabea Feucht (Author)
    Arbeitskreis Lehre und Lernen, Studierendenrat der Universität Heidelberg
  • Kirsten-Heike Pistel (Author)
    Arbeitskreis Lehre und Lernen, Studierendenrat der Universität Heidelberg
  • Cedric Reif (Author)
    Arbeitskreis Lehre und Lernen, Studierendenrat der Universität Heidelberg
  • Henrike Arnold (Author)
    Arbeitskreis Lehre und Lernen, Studierendenrat der Universität Heidelberg

Identifiers (Article)

Abstract

The Covid-19 pandemic made the summer semester 2020 particularly challenging for students and lecturers alike. To find out what those challenges might mean for digital teaching and learning at the University of Heidelberg, the Studierendenrat (StuRa)/Student Council conducted a modular survey in June 2020. We analyzed the answers of  over 4.000 participants to determine which circumstances were particularly challenging and which new or experimental measures  proved successful during this extraordinary semester. The speed and ease of communication between instructors and students appeared to be key for a positive perception of a class regardless of the exact type (lecture or seminar). On the other hand, survey participants indicated that a lack of feedback in both directions hampered possibilities for the development of a digital feedback culture and resulted in raising stress levels and more pressure for students.

Statistics

loading

References

ABTEILUNG SCHLÜSSELKOMPETENZEN UND HOCHSCHULDIDAKTIK. 2020. „Digitale Toolbox. Partizipation und Interaktion“ (https://www.uni-heidelberg.de/slk/Interaktion.html; Zugriff: 11.12.2020).

AK LEHRE UND LERNEN. 2020. „Corona-Umfrage. Umfrage zur Situation der Studierenden im Sommersemester 2020” (https://www.stura.uni-heidelberg.de/themen/corona-umfrage/; Zugriff: 11.12.2020).

UNISPIEGEL, Sonderausgabe 2020. „Umstellung auf digitale Formate. Universität zeichnet besonderes Engagement in der Online-Lehre aus“ (https://backend-484.uni-heidelberg.de/sites/default/files/documents/2020-10/Unispiegel_Okt_20093_web.pdf; Zugriff: 11.12.2020)

FACHSCHAFT MATHPHYSINFO. 2020. „eLearning Challenge. Digitale. Lehre an der Uni“ (https://elearning.mathphys.info/; Zugriff: 11.12.2020).

Published
2020-12-17
Language
German
Keywords
Covid-19 pandamic, digital teaching, online learning, communication, feedback, student-teacher interaction