Ökonomie beim Prüfen
Zeitlose, wiederverwendbare Aufgabenschemata für Prüfungsaufgaben erstellen
Identifiers (Article)
Abstract
How can teachers meet the expectation of a high-quality assessment task while at the same time keeping the workload for teachers on a realistic level? One answer is the concept of a timeless and reusable assessment task developed by Olivia Vrabl. By using a formula as a basis for designing assessment tasks while following the idea of constructive alignment this concept allows a maximum of transparency and fairness for teachers as well as students. Student motivation, a positive attitude towards assessment, as well as how to communicate the scheme to students play a major role. Examples shown cover a great number of task types as well as disciplines to illustrate the universal application of this new concept.
Statistics
References
ANGELO, T. A., CROSS, K. P. 1993. Classroom Assessment Techniques. A Handbook for College Teachers. 5. Aufl., San Francisco: Jossey-Bass.
BIGGS, J., TANG, K. 2011. Teaching for Quality Learning at University. What the student does. 4. Aufl., Buchingham: The Open University Press.
KENNEDY, H., HYLAND, A., RYAN, N. 2007. Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide. (https://www.researchgate.net/publication/238495834_Writing_and_Using_Learning_Outcomes_A_Practical_Guide; Stand vom 08.07.2022).
LEHNER, M. 2018. Viel Stoff – schnell gelernt. 2. Aufl., Berne: Haupt Verlag.
REICH, K. 2008. Konstruktivistische Didaktik. Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool. 4. Aufl., Weinheim: Beltz.
RHEINBERG, F. 2004. Motivation. 5. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer.
SCHIEFELE, U., KÖLLER, O. 2006. „Intrinsische und extrinsische Motivation“, in ROST, D. H. (Hg.) Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. 3. Aufl., Weinheim: Beltz, S. 303–310.
STERN, T. 2010. Förderliche Leistungsbewertung. Wien: özeps.
VRABL, O. 2016a. „Aufgaben- und Leistungsmotivation. Wie kann verhindert werden, dass Studierende in der Lehre und durch die Lehre demotiviert werden?“, in: HSW, 5+6, S. 159–162. Bielefeld: Universitätsverlag Webler.
VRABL, O. 2016b. „Schritt für Schritt Anleitung zur Formulierung von Lernergebnissen“, in: HAAG, J., WEIßENBÖCK, J., GRUBER, W., FREISLEBEN-TEUTSCHER, C. F. (Hg.). Kompetenzorientiert Lehren und Prüfen. Basics – Modelle – Best Practices. Tagungsband zum 5. Tag der Lehre an der FH St. Pölten am 16.05.2016, Brunn am Gebirge: ikon VerlangsGesmbH, S. 7–25.
VRABL, O. (o. J. a). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Formulierung von Lernergebnissen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_lernergebnisse.pdf; Version vom 05.09.2022).
VRABL, O. (o. J. b). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Anwendung des Constructive Alignments bei der Planung von Lehrveranstaltungen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_koennen_pruefen_ueben.pdf; Version vom 05.09.2022).
VRABL, O. (o. J. c). „Die Formel KÖNNEN – (ÜBER)PRÜFEN – ÜBEN (Constructive Alignment).“ (https://oliviavrabl.com/pdf/koennen_pruefen_ueben_ausfuellvorlage.xlsx; Version vom 05.09.2022).
VRABL, O. (o. J. d). “(O)nline Open Book Exam, Open Note Exam und Take Home Exam. Hinweise für Lehrende“(https://oliviavrabl.com/pdf/online_openbook_exam_lehrende.pdf; Version vom 05.09.2022).
VRABL, O. (o. J. e). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Erstellung von Aufgabenschemata für Prüfungsaufgaben“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_aufgabenschemata.pdf; Version vom 05.09.2022)
VRABL, O. (o. J. f). „To be aligned or not to be aligned. That is the question. Die Formel KÖNNEN-(ÜBER)PRÜFEN-ÜBEN. Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Anwendung des Constructive Alignments bei der Planung von Lehrveranstaltungen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_koennen_pruefen_ueben.pdf; Version vom 05.09.2022).
WALZIK, S. (2012). Kompetenzorientiert prüfen. Leistungsbewertung an der Hochschule in Theorie und Praxis. Opladen [u. a.]: Budrich.
Published (Versions)
- 2023-01-09 (2)
- 2022-12-15 (1)