Ökonomie beim Prüfen

Zeitlose, wiederverwendbare Aufgabenschemata für Prüfungsaufgaben erstellen

  • Olivia Vrabl (Author)

Identifiers (Article)

Abstract

How can teachers meet the expectation of a high-quality assessment task while at the same time keeping the workload for teachers on a realistic level? One answer is the concept of a timeless and reusable assessment task developed by Olivia Vrabl. By using a formula as a basis for designing assessment tasks while following the idea of constructive alignment this concept allows a maximum of transparency and fairness for teachers as well as students. Student motivation, a positive attitude towards assessment, as well as how to communicate the scheme to students play a major role. Examples shown cover a great number of task types as well as disciplines to illustrate the universal application of this new concept.

Statistics

loading

References

ANGELO, T. A., CROSS, K. P. 1993. Classroom Assessment Techniques. A Handbook for College Teachers. 5. Aufl., San Francisco: Jossey-Bass.

BIGGS, J., TANG, K. 2011. Teaching for Quality Learning at University. What the student does. 4. Aufl., Buchingham: The Open University Press.

KENNEDY, H., HYLAND, A., RYAN, N. 2007. Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide. (https://www.researchgate.net/publication/238495834_Writing_and_Using_Learning_Outcomes_A_Practical_Guide; Stand vom 08.07.2022).

LEHNER, M. 2018. Viel Stoff – schnell gelernt. 2. Aufl., Berne: Haupt Verlag.

REICH, K. 2008. Konstruktivistische Didaktik. Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool. 4. Aufl., Weinheim: Beltz.

RHEINBERG, F. 2004. Motivation. 5. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer.

SCHIEFELE, U., KÖLLER, O. 2006. „Intrinsische und extrinsische Motivation“, in ROST, D. H. (Hg.) Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. 3. Aufl., Weinheim: Beltz, S. 303–310.

STERN, T. 2010. Förderliche Leistungsbewertung. Wien: özeps.

VRABL, O. 2016a. „Aufgaben- und Leistungsmotivation. Wie kann verhindert werden, dass Studierende in der Lehre und durch die Lehre demotiviert werden?“, in: HSW, 5+6, S. 159–162. Bielefeld: Universitätsverlag Webler.

VRABL, O. 2016b. „Schritt für Schritt Anleitung zur Formulierung von Lernergebnissen“, in: HAAG, J., WEIßENBÖCK, J., GRUBER, W., FREISLEBEN-TEUTSCHER, C. F. (Hg.). Kompetenzorientiert Lehren und Prüfen. Basics – Modelle – Best Practices. Tagungsband zum 5. Tag der Lehre an der FH St. Pölten am 16.05.2016, Brunn am Gebirge: ikon VerlangsGesmbH, S. 7–25.

VRABL, O. (o. J. a). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Formulierung von Lernergebnissen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_lernergebnisse.pdf; Version vom 05.09.2022).

VRABL, O. (o. J. b). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Anwendung des Constructive Alignments bei der Planung von Lehrveranstaltungen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_koennen_pruefen_ueben.pdf; Version vom 05.09.2022).

VRABL, O. (o. J. c). „Die Formel KÖNNEN – (ÜBER)PRÜFEN – ÜBEN (Constructive Alignment).“ (https://oliviavrabl.com/pdf/koennen_pruefen_ueben_ausfuellvorlage.xlsx; Version vom 05.09.2022).

VRABL, O. (o. J. d). “(O)nline Open Book Exam, Open Note Exam und Take Home Exam. Hinweise für Lehrende“(https://oliviavrabl.com/pdf/online_openbook_exam_lehrende.pdf; Version vom 05.09.2022).

VRABL, O. (o. J. e). „Überblicksblatt: Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Erstellung von Aufgabenschemata für Prüfungsaufgaben“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_aufgabenschemata.pdf; Version vom 05.09.2022)

VRABL, O. (o. J. f). „To be aligned or not to be aligned. That is the question. Die Formel KÖNNEN-(ÜBER)PRÜFEN-ÜBEN. Schritt-für-Schritt-Anleitung zur Anwendung des Constructive Alignments bei der Planung von Lehrveranstaltungen“ (https://oliviavrabl.com/pdf/schritt_fuer_schritt_anleitung_koennen_pruefen_ueben.pdf; Version vom 05.09.2022).

WALZIK, S. (2012). Kompetenzorientiert prüfen. Leistungsbewertung an der Hochschule in Theorie und Praxis. Opladen [u. a.]: Budrich.

Published (Versions)

Language
German
Rights
Olivia Vrabl
Keywords
Exam questions, Task design, Constructive Alignment, Economy in assessment