Archäologische Datenbanken als virtuelle Museen
Identificativi (Articolo)
Identificativi (File)
Abstract
Because archaeological databases contain unmanageably large numbers of records, users are still limited to targeted searches for specific information. Stimulating, creative browsing is rare at best. This has led to a search for new ways of selecting and composing data and new forms of representation, the goal being to introduce new ideas and research perspectives by linking monuments together in unconventional ways.
Unlike computer games, databases lack a narrative—hence the suggestion to reconstruct the biography of the buildings and objects in time, space and materiality as a means of increasing the user’s interest and attention; the results could be presented as a journey through time or a visit to a museum.; the results could be presented as a journey through time or a visit to a museum. In addition to faceted browsing, crowd science methods and different forms of visualization, there are also 4D animations and natural interaction in virtual spaces to be considered. As a case study, the author presents a current project whose goal is to publish 600 sculptures as 3D scans and to reconstruct historical exhibition contexts in the form of a virtual museum. The knowledge acquired in the process can serve as a basis for future approaches in which search queries in archaeological databases are visualized as fully virtual museums.
Statistiche
Riferimenti bibliografici
Assmann (2003): A. Assmann, Druckerpresse und Internet. Auf dem Weg von einer Gedächtniskultur zu einer Kultur der Aufmerksamkeit: Oberfläche, Geschwindigkeit und Supermarkt, Frankfurter Rundschau vom 18.01.2003, S. 19.
Attfield (2000): J. Attfield, Wild Things. The Material Culture of Everyday Live, Oxford 2000.
Beßler (2012): G. Beßler, Wunderkammern. Weltmodelle von der Renaissance bis zur Kunst der Gegenwart, 2. erw. Aufl., Berlin 2012.
Bredekamp (2012): H. Bredekamp, Antikensehnsucht und Maschinenglauben. Die Geschichte der Kunstkammer und die Zukunft der Kunstgeschichte, 4. Aufl., Berlin 2012.
Capurro / Pletinckx (2014): C. Capurro / D. Pletinckx, 3D-ICONS: Interactive storytelling through innovative interfaces. (URL: http://3dicons-project.eu/eng/content/download/5792/44517/version/1/file/3D-ICONS_eCult_Athens.pdf, abgerufen am 13.5.2015).
de Jager (2013): W. de Jager, Virtual reality and the museum of the future, in: europeana blog (URL: http://blog.europeana.eu/2013/12/virtual-reality-and-the-museum-of-the-future/, abgerufen am 19.05.2015).
Franck (2003): G. Franck, Ökonomie der Aufmerksamkeit. Ein Entwurf, München/Wien 2003.
Franzoni / Sauermann (2014): C. Franzoni / H. Sauermann, Crowd science. The organization of scientific research in open collaborative projects, in: Research Policy 43 (2003), S. 1–20.
Hartmann (1993): T. Hartmann, Eine andere Art, die Welt zu sehen. Das Aufmerksamkeits-Defizit-Syndrom (ADD), Lübeck 1993.
Hennig (2014): N. Hennig, Objektbiographien, in: Stefanie Samida, Manfred K. H. Eggert u. Hans Peter Hahn (Hgg.), Handbuch Materielle Kultur. Bedeutungen, Konzepte, Disziplinen, Stuttgart/Weimar 2014, S. 234–237.
Hodder (2012): I. Hodder, Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Malden 2012.
Ioannides / Quak (2014): M. Ioannides / E. Quak (Hgg.), 3D Research Challenges in Cultural Heritage. A Roadmap in Digital Heritage Preservation, Berlin / Heidelberg 2014.
Kemper / Eickler (2013): A. Kemper / A. Eickler, Datenbanksysteme. Eine Einführung, 9. erw. und aktualisierte Aufl., München 2013.
Lichtenberg (1994): G. Chr. Lichtenberg, Schriften und Briefe 3, Unterhaltsame Aufsätze, hg. von W. Promies, Frankfurt am Main 1994. (URL: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-2292/10, abgerufen am 19.05.2015)
Mannack u.a. (2013): T. Mannack / G. Parker, Das elektronische CVA – Stand 2010, in: E. Trinkl (Hg.), Interdisziplinäre Dokumentations- und Visualisierungsmethoden, Beih. CVA Österreich 1, Wien 2013, S. 17–24.
Manovich (2001): L. Manovich, The language of new media. Cambridge MA 2001.
Nollet u.a. (2014): D. Nollet / C. Capurro / D. Pletinckx, Virtex: a tangible interface for museum objects and monuments, in: Conference on Cultural Heritage and New Technologies, Wien 2014. (URLs: http://www.chnt.at/virtex-a-tangible-interface-for-museum-objects-and-monuments/; www.youtube.com/watch?v=nQbdn2NVlls abgerufen am 19.05.2015)
Parry (2010): R. Parry (Hg.), Museums in a Digital Age, London / New York 2010.
Pletinckx u.a. (2003): D. Pletinckx / N. Silberman / D. Callebaut, Heritage presentation through interactive storytelling: a new multimedia database approach, in: The Journal of Visualization and Computer Animation 14 (2003), S. 225–231.
Remmy / Förtsch (2014): M. Remmy / R. Förtsch, ARACHNE. Ein Wissensnetz, in: P. Scheding, M. Remmy (Hgg.), Antike Plastik 5.0. 50 Jahre Forschungsarchiv für Antike Plastik in Köln, Münster 2014, S. 142–155.
Scheding / Remmy (2014): P. Scheding / M. Remmy, Medium 3-D-Modell. Ein archäologisches Dokumentationsmedium der Zukunft?, in: P. Scheding, M. Remmy (Hgg.), Antike Plastik 5.0. 50 Jahre Forschungsarchiv für Antike Plastik in Köln, Münster 2014, S. 212–220.
Scheding u.a. (2013): P. Scheding / R. Krempel / M. Remmy, Vom Computer reden ist nicht schwer..., Projekte und Perspektiven der Arbeitsstelle für digitale Archäologie, Kölner und Bonner Archaeologica 3 (2013), S. 265–270.
Scheibler (1998): I. Scheibler, Zu den Bildinhalten der Klapptürbilder römischer Wanddekorationen, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Römische Abteilung 105 (1998), S. 1–20.
Spies (2009): C. Spies, Zwischen Kabinett und Second Life. Bildräume und Bilderräume, in: M. Bogen, R. Kuck, J. Schröter (Hgg.), Virtuelle Welten als Basistechnologie für Kunst und Kultur? Eine Bestandsaufnahme, Bielefeld 2009, S. 65–86.
van Claerbergen (2006): E. V. van Claerbergen, David Teniers and the Theatre of Painting, London 2006.
Contenuto supplementare
- Abbildung 1 (Deutsch)
- Abbildung 2 (Deutsch)
- Abbildung 3 (Deutsch)
- Abbildung 4 (Deutsch)
- Abbildung 5 (Deutsch)
- Abbildung 6 (Deutsch)
- Abbildung 8 (Deutsch)
- Abbildung 9 (Deutsch)
- Abbildung 10 (Deutsch)
- Abbildung 11 (Deutsch)
- Abbildung 12 (Deutsch)
- Abbildung 13 (Deutsch)
- Abbildung 14 (Deutsch)
- Abbildung 15 (Deutsch)
- Abbildung 16 (Deutsch)
- Abbildung 17 (Deutsch)
- Abbildung 18 (Deutsch)
- Abbildung 19 (Deutsch)
- Abbildung 20 (Deutsch)
- Abbildung 21 (Deutsch)
- Abbildung 7 (Deutsch)
Licenza
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.