Transparente Bewertungsstandards als Lernprozess

Weiterentwicklung von Lehren und Lernen durch Constructive Alignment

  • Larissa Schellenberger (Author)
    School for Logopedics, Heidelberg University Hospital

    Larissa Schellenberger ist Lehrlogopädin an der Akademie für Gesundheitsberufe Heidelberg gGmbH Schule für Logopädie. Ihre Schwerpunkte liegen in der logopädischen Therapie von Patienten mit Nasalitätsstörungen als auch mit Zustand nach Laryngektomie (Kehlkopfentfernung) sowie die Ausbildung von Logopäd*innen in Theorie und Praxis.

Identifiers (Article)

Abstract

Motivation and learning, constructive alignment, and transparency were used as a framework to improve a module on “academic work” at the School for Logopedics, Heidelberg University Hospital. The new curriculum produced higher satisfaction, autonomy, relatedness, and higher skills in students. In addition, instructors benefitted from the redesign. Further opportunities for reflection and curricular revision are necessary for promoting excellence in teaching.

Statistics

loading

References

BIEG, Sonja & MITTAG, Waldemar. 2010. „Selbstbestimmte Lernmotivation“, in HASCHER, Tina & SCHMITZ, Bernhard (Hrsg.), Pädagogische Interventionsforschung. Theoretische Grundla-gen und empirisches Handlungswissen, Weinheim: Juventa, S. 188–198.
BIGGS, John & TANG, Catherine. 2007. Teaching for quality learning at university. What the student does, Maiden-head: McGraw-Hill.
BROOKFIELD, Stephan. 2017. Becoming a Critically Reflective Teacher, 2nd ed., San Francisco: Jossey Bass.
COLLINS Allan, BROWN, James S. & NEWMAN, Susan E. 1989. “Cognitive Apprenticeship: Teaching the Craft of Reading, Writing, and Mathematics”, in: RESNICK, Lauren B. (Hg.) Knowing Learning, and Instruction: Essays in Honor of Robert Glaser, Hillsdale, NJ: Erlbaum, S. 452–495.
DRUCKER, Peter F. 1979. People and Performance: the Best of Peter Drucker on Management. New York: Harpers College Press.
DECI, Edward L & RYAN, Richard M. 1987. „The support of autonomy and the control of behavior“, Journal of Personality and Social Psychology 53, S. 1024–1037.
DECI, Edward L & RYAN, Richard M. (1993): Die Selbstbestimmungstheorie der Motivation und ihre Bedeutung für die Pädagogik. Zeitschrift für Pädagogik 39, S. 223–228.
DECI, Edward L & RYAN, Richard M. (2000): The „what" and „why" of goal pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry.11, S. 227–268.
KUHBANDNER, Christof, ASLAN, Alp, EMMERDINGER, Kathrin & MURAYAMA, Kou. 2016. „Providing Extrinsic Reward for Test Performance Undermines Long-Term Memory Acquisition” Frontiers in Psychology. 7, Article 79, S. 1–6.
LÜFTENEGGER, Marko, SCHOBER, Barbara, FINSTERWALD, Monika, WAGNER, Petra & SPIEL, Christi-ane. 2011. „Wahrgenommene Autonomie und Feedback im Unterricht als Determinanten von Motivation und Leistung in der Schule“, in DRECHSEL, Markus & LÄMMLE, Lena Mo-tivation (Hg.) Selbstregulation und Leistungsexzellenz. Talentförderung- Expertisenentwick-lung-Leistungsexzellenz, Band 9, Münster: LIT, S. 192–217.
MACKE, Gerd, HANKE, Ulrike, VIEHMANN-SCHWEIZER, Pauline & RAETHER, Wulf. 2016. Kompen-tenzorientierte Hochschuldidaktik. Lehren, vortragen, prüfen beraten, 3. Auflage, Wein-heim: Beltz.
METHODENBOX HOCHSCHULDIDAKTIK HEIDELBERG. (https://www.uni-heidelberg.de/slk/Methodenbox.html); Zugriff 12.09.2020.
PRENZEL, Manfred, KRISTEN, Alexandra, DENGLER, Petra, ETTLE, Roland, BEER, Thomas. 1996. „Selbstbestimmt motiviertes und interessiertes Lernen in der kaufmännischen Erstausbil-dung“, Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 13, S. 108–127.
PRENZEL, Manfred. 1997. „Sechs Möglichkeiten, Lernende zu demotivieren“, in: GRUBER, Hans, RENKL, Alexander (Hg.) Wege zum Können. Determinanten des Kompetenzerwerbs, 1, Göttinger: Huber, S. 32–44.
Published
2020-12-15
Language
German
Keywords
reflection process, Constructive Alignment, transparency, motivation, teaching